Hieronder een weergave van van-alles-en-nog-wat op het gebied van schilders en schilderijen. Verwacht geen uitgekiend georganiseerd systeem of wetenschappelijk onderbouwde informatie. Dit gaat alleen over wat voorbij komt, wat bewaard moet worden en later nog eens opgezocht kan worden.





zaterdag 24 december 2011

John Everett Millais - Christ in the House of His Parents


Dit is een schilderij van John Everett Millais met als titel: Christus in het huis van zijn ouders (1849-1850). Wat zien we hier? Midden in de ruimte ligt het werkstuk: een houten deur, waaraan getimmerd werd. We zien een jonge Jezus - als jongen - met een bloedende hand, nadat hij zich bezeerd heeft bij het timmeren. Het bloed valt op zijn voet. Maria - zijn moeder - is knielend afgebeeld. Jozef - zijn vader - bukt zich bezorgd voorover. Hij houdt de bezeerde hand van Jezus vast en zijn andere hand rust op de schouder van de jongen. De moeder van Maria - Anna, volgens de overlevering - verwijdert de hamer en de spijker waaraan Jezus zich verwond heeft. Links en rechts twee timmerknechten? Links achterin is een kudde schapen zichtbaar - ze lijken niets te willen missen van het kleine drama dat zich binnen afspeelt. Achterin de werkplaats staat een ladder met daarop een in elkaar gedoken duif. Links en rechts staat timmerhout. In de linkerbenedenhoek een niet afgevlochten mand.

Dit kán gebeuren in een timmermanswerkplaats!

Maar de kijker/lezer begrijpt inmiddels dat dit schilderij bol staat van de theologische verwijzingen.  De hamer en de spijker wijzen op de gereedschappen gebruikt bij de kruisiging. Het bloed in de hand en op de voet zijn de stigmata. De duif is de Heilige Geest. De kudde schapen is de kerk. De houten deur is Jezus als de Deur en ligt op een altaar. De twee knechten zijn twee discipelen. En zo is er misschien nog wel meer te vinden.

Kijk en je zult het zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten